Ben je in de China de grootste, dan ben je ook wereldwijd een reus. De Chinese internetwinkel Alibaba wil met een beursgang in de VS zijn groei versnellen. Intussen is de concurrentie in China zelf bikkelhard.
De geruchten zongen al een tijdje rond, maar zondag bevestigde de Chinese internetwinkel Alibaba het zelf: een beursgang in de Verenigde Staten staat op de rol. Drijvende kracht achter Alibaba is oprichter en topman Jack Ma, die het bedrijf in 1999 startte.
Alibaba exploiteert onder diverse labels (onder meer Taobao en Tmall) internetwinkels voor nieuwe producten, maar heeft ook een tweedehands marktplaats en betaaldiensten die vergelijkbaar zijn met PayPal.
Alibaba: forum voor internetwinkels
Oppervlakkig lijkt Alibaba op de Amerikaanse gigant Amazon, maar het verdienmodel verschilt wel sterk. Alibaba fungeert veel meer dan Amazon als een platform waar derden hun spullen verkopen. Dit betekent dat de handel op de websites van Alibaba enorm is. Zo bereikten de verkopen op Taobao en Tmall afgelopen november op Singles Day, een Chinese variant van Valentijnsdag, een nieuw record van omgerekend 3,6 miljard euro over een periode van 24 uur.
Alibaba zelf verdient vooral geld met advertenties die handelaren op zijn sites plaatsen. Uit een melding van afgelopen jaar bleek dat Alibaba in het tweede kwartaal van 2013 ongeveer 1,8 miljard dollar omzette. Ter vergelijking: Amazon boekte over heel 2013 61 miljard dollar omzet.
Met de winstgevendheid van Alibaba lijkt het wel goed te zitten. De 1,8 miljard dollar omzet over het tweede kwartaal ging gepaard met een nettowinst van 707 miljoen dollar.
Beursgang Alibaba in VS
Analisten schatten dat Alibaba omgerekend zo'n 11 miljard euro aan vers kapitaal wil ophalen met de beursgang, waarmee die vergelijkbaar zou worden met het bedrag dat socialenetwerksite Facebook bij zijn beursgang in 2012 ophaalde.
Volgens zakenkrant The Wall Street Journal wil Alibaba diverse zakenbanken die de beursgang in de VS begeleiden, gelijke posities geven, en niet één bank het gros van de commissies laten opstrijken. Goldman Sachs, Morgan Stanley, JP Morgan Chase, Deutsche Bank en Credit Suisse zouden in de race zijn voor de beursgang van Alibaba.
Stevige concurrentie in China
Alibaba had volgens bureau Euromonitor een aandeel van 45 procent op de Chinese markt voor e-commerce in 2013, een procent minder dan een jaar eerder. Maar Alibaba was nog wel veruit de grootste speler in China.
Intussen voelen de bedrijven van internetondernemer Ma de hete adem van Chinese concurrenten in de nek.
Belangrijkste tegenspeler is Tencent, het bedrijf achter WeChat, de Chinese tegenhanger van chatdienst Whatsapp. Tencent is traditioneel sterk in games en sociale media en heeft met WeChat, goed voor 270 miljoen gebruikers, en sterke applicatie voor smartphones ontwikkeld.
In het verlengde hiervan zijn Alibaba en Tencent onder meer verwikkeld in een keiharde strijd rond favoriete taxi-apps voor smartphones in de Chinese hoofdstad Beijing.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl